Påsken 2014

For mange er påske ensbetydende med fjell og ferie. For meg og Aragorn ble det en påske på jakt etter tyver. Og det ble en svært god påske for oss. Mange gode løsninger og funn på både spor og feltsøk. De som var til fjells hadde det sikkert gøy, men sannelig er det gøy på jobb når en lykkes også.

Den første løsningen kom på den første dagvakten. En rolig vakt nærmet seg slutten når vi fikk melding om en stjålet bil på 3 hjul. Bilen hadde krasjet med et steingjerde. Den hadde deretter kjørt videre på 3 hjul. Kort tid etter ble bilen funnet bak en låve.

Vi ankom stedet ikke lenge etter. Vitnet turde ikke gå opp til bilen. Han hadde observert flere personer i bilen.

Jeg tok Aragorn ut fra politibilen. Sporlinen ble koblet på. Vi gikk opp til bilen som stod parkert med store skader i front. Den var tom. Bilen var meldt stjålet dagen før.

Aragorn trengte ingen kommando. Han fikk sporutgang og raste gjennom en hekk med meg på slep. Han fulgte et grøntområde og inn på en lekeplass. Unger og foreldre skvatt til når vi kom løpende forbi.
De kunne bekrefte at 2 skumle typer hadde passert dem for noen minutter siden. Dette lovet godt. Aragorn var sikker i sin sak. Sporet fortsatte videre i retning en kjent adresse.

Gjemt i en hekk fant Aragorn en sekk og bag. Ingen personer var på stedet. Sporet gikk videre mot nevnte adresse. Noen minutter seinere var det bråstopp i inngangsdør til nevnte adresse. Ansatte ved institusjonen kunne bekrefte at en kjent skikkelse nettopp hadde kommet til stedet.

Vi tok oss inn på rommet til vår kjenning. Han var svært ilter og lite samarbeidsvillig når vi kom på besøk. Han ble pågrepet. Han var svett og var kledd slik som vitnene hadde beskrevet sjåføren av bilen. Han hevdet sin uskyld, selv om hans samboer bekreftet at han nettopp hadde kommet hjem. Han kjente ikke til noen bil, men ble ikke trodd.

Jeg tok med Aragorn tilbake til sekkene som lå skjult i buskene. Overraskelsen var stor når vi oppdaget at sekken og bagen var forsvunnet. Var det skjult kamera? Vitner hadde sett flere personer i bilen, så tanken var et en hadde gjemt seg når vi kom for deretter ta med bagen når vi hadde passert.

Aragorn fant løsningen. Han ville gjennom hekken og videre bort en grus sti. Jeg fulgte på. Aragorn småløp bortover stien. Han øynet muligheten for en ny pågripelse.

Og ganske riktig. Etter noen minutter påtraff vi en annen kjenning bærende på samme sekk og bag som hadde vært skjult i hekken. Også han var uskyldig. Forklaringen han ga og hvor han kom fra stemte lite med det Aragorn nettopp hadde vist. Mannen ble pågrepet og i sekken lå det gjenstander som ikke tilhørte han. Påsken var i gang.
Melder var forøvrig ikke i tvil når vi seinere forklaret hvordan de to karene vi hadde pågrepet var kledd. Det var de samme personene han hadde sett i bilen.

Bistand Sandnes

Vakten dagen etter ga nytt funn. Denne gang i Sandnes. En patrulje derfra ba om bistand av hund. En kjenning hadde ringt politiet og sagt han ville ta sitt liv. Da patruljen ankom adressen, var mannen borte.

Vi ankom stedet en stund etterpå. Utgangspunktet for sporet var vanskelig. Leiligheten lå midt i et boligfelt. Ingen vitner hadde sett hvor mannen hadde gått, eller om han i det hele tatt hadde vært hjemme de siste timene.

Aragorn ble satt i søk i hagen. Han dro av sted rundt huset, over et gjerde og nedover en asfaltert gate. Aragorn søkte i et rolig tempo. Han søkte nøye og det var tydelig at han hadde noe i nesen. Tempoet i søket tilsa at det var en tid siden personen hadde gått her.

2 patruljer fra Sandnes hengte seg på. Sporet gikk etter hvert inn en grusvei før det igjen gikk over til en asfalt vei. Tempoet økte når vi etter hvert svingte inn på en skogsti. Både jeg og mannskapet fra Sandnes merket tempoet. Pulsen økte og svetten kom etter hvert som sporet gikk oppover i terrenget.

Jeg kjente hele veien at Aragorn hadde noe i nesen og ville fremover. Så med ett var det bråstopp. Jeg skjønte lite. Aragorn søkte sirkel etter sirkel i håp om å plukke opp sporet igjen. Litt tørt kom det fra en kollega om det ikke var rådyr spor vi hadde fulgt.

Nei jeg var sikker i min sak. Vi hadde fulgt vår mann. Jeg lot Aragorn søke fritt og håpet han ville finne tilbake til sporet. Etter noen minutter med søk fant Aragorn sporet igjen. Nå var sporet mye ferskere. Antagelig har mannen ligget i skjul og ventet på oss. For deretter å stikke av gårde når han skjønte vi var i hælene på han.
Jeg småløp oppover en skråning. De andre kollegaene klarte ikke å holde følge. Vi nærmet oss mannen. På kanten av en bratt skråning ble det funn. Mannen satt nedenfor oss. Han virket ikke helt på nett, men idet han fikk øye på Aragorn rullet han seg utfor en bratt skrent. Jeg ropte til de andre at de måtte gå på nedsiden av skrenten.
Vi fikk kontroll på mannen. Han ble etter en lang tur i ulendt terreng overlatt til ambulanse personell for videre behandling.
Dette sporet er uten tvil det beste Aragorn har gjennomført i sine 6 år som tjenestehund. Vi gikk mellom 2 og 3 km på variert underlag. Sporutgangen var vanskelig, men Aragorn var i form denne påsken og løste dette veldig bra.

Seinere i påsken ble ytterligere 2 mann pågrepet etter sporsøk fra en stjålet bil. Personene hadde kjørt seg fast på en gangvei for deretter å gå fra bilen. I sporet fant Aragorn gods som stammet fra et innbrudd som var begått samme natt.

Godset ble tilbakelevert på morgenkvisten. Fornærmede ble vekket og var ikke klar over at de hadde hatt besøk av uvedkommende. De var mektig imponert over politiets innsats og den firbeinte som lå i bilen fikk mye skryt.